5000onon
5000onon

Barbie w trampkach, czyli jak zmieniała się najsłynniejsza lalka świata

Barbie w trampkach, czyli jak zmieniała się najsłynniejsza lalka świata

Historia najsłynniejszej lalki świata mogła zakończyć się szybko. Pierwsze egzemplarze Barbie, pomimo ceny 3 dolarów za sztukę, zalegały na sklepowych półkach. Gdyby firma Mattel zrezygnowała z pomysłu stworzenia reklamy telewizyjnej, lalki Barbie zniknęłyby z rynku. Dzięki spotom w telewizji, dziewczynki w całym kraju znalazły pod choinką lalkę, która dziś sprzedaje się co 3 sekundy.

Lalka, której sukces zaskoczył wszystkich

Wypuszczenie lalki Barbie na rynek było forsowane przez Ruth Handler, współwłaścicielkę firmy Mattel. Nikt z pracowników firmy, ani nawet mąż Ruth, nie był zachwycony tym pomysłem. Uznali, że Barbie spotka się z brakiem zainteresowania – w latach 50. dziewczynkom kupowano lalki bobasy. Z chłodnym przyjęciem pracowników Mattel spotkał się zwłaszcza pierwowzór Barbie, czyli komiksowa Lilly. Trudno wyobrazić sobie, jakie konsekwencje mogły spotkać firmę Mattel, gdyby rodzice dowiedzieli się, że Lilly z komiksu była… prostytutką. Dziś nie ma to żadnego znaczenia, gdyż lalka Barbie jest uwielbiana przez dziewczynki na całym świecie, a komiks dla dorosłych dawno zniknął z rynku.

Od tlenionej blondynki do naturalnej piękności

Małżeństwo Handlerów przez lata odpierało ataki, w których krytykowano ich za promowanie nierealnego do osiągniecia ideału piękna oraz anoreksji. Dodatkowo oburzenie zaczął wzbudzać fakt, że wszystkie Barbie są wysokimi blondynkami o jasnej skórze. Aby ocieplić wizerunek, firma zdecydowała się na zmianę wyglądu słynnej lalki.

Pierwsza Barbie miała żółte, tlenione włosy z kręconą grzywką, a jej oczy były przymknięte. Nad powiekami zamiast brwi znajdowały się dwie czarne kreski. Zmieniająca się moda wpływała na wygląd lalki, która miała coraz dłuższą grzywkę i coraz jaśniejsze włosy. Brwi stawały się bardziej kształtne i wyprofilowane, a dziś są podobne do naturalnych – włoski są wystylizowane, lecz wyglądają jak u prawdziwej kobiety.

Oczy lalek Barbie są szeroko otwarte i odsłaniają tęczówki w różnych kolorach. Wokół oczu znajdują się piękne, długie rzęsy, a makijaż jest delikatny i subtelny. Trudno uwierzyć, że w latach 70. i 80. Barbie mogła pochwalić się wręcz scenicznym makeup’em, charakterystycznym dla ABBY czy Cher. Na dodatek lalka nosiła ogromne kolczyki i niebotycznie wysokie szpilki, a jej stroje były odpowiednie jedynie na dyskotekę. Co ciekawe, dopiero od 2016 roku produkowane są Barbie, które mogą nosić płaskie buty. Dopiero linia Fashionistas zmieniła ten szczegół, gdyż wcześniej niemożliwe było założenie lalce trampków czy balerinek.

Dziś firma Mattel za sprawą lalek Barbie chce promować inne ideały niż kiedyś. Obecnie lalki mają 7 typów figur, różne kolory skóry i włosów, kształt oczu pasujący do rasy oraz wykonują zawody takie jak pielęgniarka, żołnierz, czy programista. Barbie może być bardzo wysoka, niska i filigranowa, mieć naturalne kształty lub pełniejsze biodra i wystający brzuszek. Dziewczynki bez trudu znajdują lalki, które przypominają ich mamy, ciocie czy ulubione nauczycielki ze szkoły. Ponadto lalki Barbie pełnią ważne funkcje publiczne, na przykład jako ambasadorki UNICEF. Dzięki tym zmianom, dawna lalka Barbie w kolorowych strojach stała się naturalną pięknością i ambitną, mądrą kobietą. Dziś Barbie może być tym, kim chce oraz nosić trampki i stroje, których próżno szukać na pokazach mody.

COMMENTS

WORDPRESS: 0